REPERTUAR
Wydarzenie numer 1
Wydarzenie numer 2
„Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu.
Wydarzenie numer 3
Wydarzenie numer 4
Wydarzenie numer 5
W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze. Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Wydarzenie numer 6
Wydarzenie numer 7
Wydarzenie numer 8
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć. Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.
Wydarzenie numer 9
Pulsujące nocnym życiem Tajpej. Trzy kobiety przeprowadzają się do stolicy Tajwanu, aby otworzyć nowy rozdział w życiu: niemająca szczęścia do miłości ani pieniędzy Shu-Fen oraz jej córki – nastoletnia i zadziorna I-Ann oraz diabelnie urocza, kilkuletnia I-Jing. Podczas gdy samotna mama rozkręca na nocnym targu własny stragan z kluskami, I-Ann zamiast studiować dorabia jako dealerka betelu – lokalnego odpowiednika naszych snusów, a I-Jing na własną rękę (dosłownie i w przenośni…) eksploruje zakamarki kuszącego neonami marketu.
W mieście wielkich szans i nie mniejszych rozczarowań tajwańsko-amerykańska reżyserka bierze pod lupę kobiece więzi rodzinne, w których nie brakuje pęknięć, ale też czułości. W efekcie powstał tryskający energią komediodramat o tym, że rodziny się nie wybiera, ale gdybyśmy mogli, to zaprosilibyśmy do niej… surykatkę. I o co chodzi z tą lewą ręką?
Film jest oficjalnym tajwańskim kandydatem do Oscara, a jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu w Cannes i dziś z powodzeniem kontynuuje festiwalową trasę zdobywając nagrody. Krytycy chwalą świadomą, dopracowaną reżyserię, dynamikę dialogów, sposób przedstawienia relacji rodzinnych i świata z perspektywy dziecka – w słodko-gorzki, a momentami tragikomiczny sposób – porównując pod tym kątem „Left-Handed Girl” do „The Florida Project”.
Wydarzenie numer 10
W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze. Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Wydarzenie numer 11
Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.
W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson stworzyła ciepły, poruszający łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo. Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.
Wydarzenie numer 12
Wydarzenie numer 13
Wydarzenie numer 14
Zdobywca Oscara® RUSSELL CROWE jako Hermann Göring w ekranizacji wstrząsającej książki „Göring i psychiatra”.
Nagrodzony Oscarem® RAMI MALEK jako psychiatra, który podejmuje psychologiczną grę z człowiekiem współodpowiedzialnym za największe zbrodnie w historii ludzkości. Prawdziwa historia procesu twórców III Rzeszy odpowiedzialnych za śmierć milionów niewinnych ofiar. Porywający pojedynek psychiatry ze zbrodniarzem, przywodzący na myśl pamiętne „MILCZENIE OWIEC”.
Jest rok 1945. Cały świat żyje rozpoczynającym się w niemieckiej Norymberdze procesem nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Prokurator Robert H. Jackson, który jest głównym oskarżycielem z ramienia Stanów Zjednoczonych ma świadomość jak trudnego podjął się zadania. Wie, że główny oskarżony Hermann Göring jest człowiekiem nie tylko bezlitosnym, ale także błyskotliwie inteligentnym, więc uzyskanie jego obciążających zeznań to zadanie ekstremalnie trudne. Młody psychiatra Douglas Kelley otrzymuje więc misję zbliżenia się do Göringa, nawiązania z nim relacji i uzyskania od niego informacji, które będą miały kluczowy wpływ na wynik procesu. Kelley nie zdaje sobie w pełni sprawy jak trudnego podejmuje się zdania. Jego pacjent to cyniczny manipulator, a jednocześnie człowiek do szpiku kości zły i gotowy na wszystko, by chronić własną skórę.
Wydarzenie numer 15
Wydarzenie numer 16
Wydarzenie numer 17
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć. Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.
Wydarzenie numer 18
Wydarzenie numer 19
Wydarzenie numer 20
Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.
W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson stworzyła ciepły, poruszający łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo. Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.
Wydarzenie numer 21
Wydarzenie numer 22
Wydarzenie numer 23
Pulsujące nocnym życiem Tajpej. Trzy kobiety przeprowadzają się do stolicy Tajwanu, aby otworzyć nowy rozdział w życiu: niemająca szczęścia do miłości ani pieniędzy Shu-Fen oraz jej córki – nastoletnia i zadziorna I-Ann oraz diabelnie urocza, kilkuletnia I-Jing. Podczas gdy samotna mama rozkręca na nocnym targu własny stragan z kluskami, I-Ann zamiast studiować dorabia jako dealerka betelu – lokalnego odpowiednika naszych snusów, a I-Jing na własną rękę (dosłownie i w przenośni…) eksploruje zakamarki kuszącego neonami marketu.
W mieście wielkich szans i nie mniejszych rozczarowań tajwańsko-amerykańska reżyserka bierze pod lupę kobiece więzi rodzinne, w których nie brakuje pęknięć, ale też czułości. W efekcie powstał tryskający energią komediodramat o tym, że rodziny się nie wybiera, ale gdybyśmy mogli, to zaprosilibyśmy do niej… surykatkę. I o co chodzi z tą lewą ręką?
Film jest oficjalnym tajwańskim kandydatem do Oscara, a jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu w Cannes i dziś z powodzeniem kontynuuje festiwalową trasę zdobywając nagrody. Krytycy chwalą świadomą, dopracowaną reżyserię, dynamikę dialogów, sposób przedstawienia relacji rodzinnych i świata z perspektywy dziecka – w słodko-gorzki, a momentami tragikomiczny sposób – porównując pod tym kątem „Left-Handed Girl” do „The Florida Project”.
Wydarzenie numer 24
Po filmie odbędzie się dyskusja o filmie i projekcie CEMORY!
Wydarzenie jest częścią projektu #CEMORY, czyli „Central European Memory of the Holocaust in a Multicultural and Multidimensional Perspective", realizowanego w ramach programu CERV Komisji Europejskiej.
Wydarzenie organizowane przez Instytut Polityk Publicznych we współpracy z Kinem Mikro.
W ramach dyskusji po filmie:
- Bartłomiej Małczyński – opowie o projekcie "CEMORY" oraz o problematyce "sprawiedliwego sądu nad niewyobrażalnymi czynami”;
- Jan Bryg - przedstawi komentarz filmoznawczy nt. wierności historycznej i zagadnieniom produkcyjnym;
Spotkanie moderować będzie Jan Targowski - pracownik Instytutu Polityk Publicznych.
Zdobywca Oscara® RUSSELL CROWE jako Hermann Göring w ekranizacji wstrząsającej książki „Göring i psychiatra”.
Nagrodzony Oscarem® RAMI MALEK jako psychiatra, który podejmuje psychologiczną grę z człowiekiem współodpowiedzialnym za największe zbrodnie w historii ludzkości. Prawdziwa historia procesu twórców III Rzeszy odpowiedzialnych za śmierć milionów niewinnych ofiar. Porywający pojedynek psychiatry ze zbrodniarzem, przywodzący na myśl pamiętne „MILCZENIE OWIEC”.
Jest rok 1945. Cały świat żyje rozpoczynającym się w niemieckiej Norymberdze procesem nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Prokurator Robert H. Jackson, który jest głównym oskarżycielem z ramienia Stanów Zjednoczonych ma świadomość jak trudnego podjął się zadania. Wie, że główny oskarżony Hermann Göring jest człowiekiem nie tylko bezlitosnym, ale także błyskotliwie inteligentnym, więc uzyskanie jego obciążających zeznań to zadanie ekstremalnie trudne. Młody psychiatra Douglas Kelley otrzymuje więc misję zbliżenia się do Göringa, nawiązania z nim relacji i uzyskania od niego informacji, które będą miały kluczowy wpływ na wynik procesu. Kelley nie zdaje sobie w pełni sprawy jak trudnego podejmuje się zdania. Jego pacjent to cyniczny manipulator, a jednocześnie człowiek do szpiku kości zły i gotowy na wszystko, by chronić własną skórę.
Wydarzenie numer 25
W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze. Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Wydarzenie numer 26
Wydarzenie numer 27
Wydarzenie numer 28
Co prawda nie spotkamy się o północy, ale gwarantujemy, że to nie będzie zwykłe kino - to będzie wspólna zabawa!
Przyjdź i przekonaj się, dlaczego ten film stał się największym kultowym fenomenem w historii kina!
Let’s do the Time Warp again!
Wydarzenie numer 29
Wydarzenie numer 30
Wydarzenie numer 31
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć. Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.
Wydarzenie numer 32
Wydarzenie numer 33
Wydarzenie numer 34
Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.
W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson stworzyła ciepły, poruszający łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo. Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.
Wydarzenie numer 35
Wydarzenie numer 36
Wydarzenie numer 37
Zdobywca Oscara® RUSSELL CROWE jako Hermann Göring w ekranizacji wstrząsającej książki „Göring i psychiatra”.
Nagrodzony Oscarem® RAMI MALEK jako psychiatra, który podejmuje psychologiczną grę z człowiekiem współodpowiedzialnym za największe zbrodnie w historii ludzkości. Prawdziwa historia procesu twórców III Rzeszy odpowiedzialnych za śmierć milionów niewinnych ofiar. Porywający pojedynek psychiatry ze zbrodniarzem, przywodzący na myśl pamiętne „MILCZENIE OWIEC”.
Jest rok 1945. Cały świat żyje rozpoczynającym się w niemieckiej Norymberdze procesem nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Prokurator Robert H. Jackson, który jest głównym oskarżycielem z ramienia Stanów Zjednoczonych ma świadomość jak trudnego podjął się zadania. Wie, że główny oskarżony Hermann Göring jest człowiekiem nie tylko bezlitosnym, ale także błyskotliwie inteligentnym, więc uzyskanie jego obciążających zeznań to zadanie ekstremalnie trudne. Młody psychiatra Douglas Kelley otrzymuje więc misję zbliżenia się do Göringa, nawiązania z nim relacji i uzyskania od niego informacji, które będą miały kluczowy wpływ na wynik procesu. Kelley nie zdaje sobie w pełni sprawy jak trudnego podejmuje się zdania. Jego pacjent to cyniczny manipulator, a jednocześnie człowiek do szpiku kości zły i gotowy na wszystko, by chronić własną skórę.
Wydarzenie numer 38
Pulsujące nocnym życiem Tajpej. Trzy kobiety przeprowadzają się do stolicy Tajwanu, aby otworzyć nowy rozdział w życiu: niemająca szczęścia do miłości ani pieniędzy Shu-Fen oraz jej córki – nastoletnia i zadziorna I-Ann oraz diabelnie urocza, kilkuletnia I-Jing. Podczas gdy samotna mama rozkręca na nocnym targu własny stragan z kluskami, I-Ann zamiast studiować dorabia jako dealerka betelu – lokalnego odpowiednika naszych snusów, a I-Jing na własną rękę (dosłownie i w przenośni…) eksploruje zakamarki kuszącego neonami marketu.
W mieście wielkich szans i nie mniejszych rozczarowań tajwańsko-amerykańska reżyserka bierze pod lupę kobiece więzi rodzinne, w których nie brakuje pęknięć, ale też czułości. W efekcie powstał tryskający energią komediodramat o tym, że rodziny się nie wybiera, ale gdybyśmy mogli, to zaprosilibyśmy do niej… surykatkę. I o co chodzi z tą lewą ręką?
Film jest oficjalnym tajwańskim kandydatem do Oscara, a jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu w Cannes i dziś z powodzeniem kontynuuje festiwalową trasę zdobywając nagrody. Krytycy chwalą świadomą, dopracowaną reżyserię, dynamikę dialogów, sposób przedstawienia relacji rodzinnych i świata z perspektywy dziecka – w słodko-gorzki, a momentami tragikomiczny sposób – porównując pod tym kątem „Left-Handed Girl” do „The Florida Project”.
Wydarzenie numer 39
W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze. Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Wydarzenie numer 40
Wydarzenie numer 41
Nie fabuła jest jednak w „Suspirii” najważniejsza, bo to horror, który atakuje widza przede wszystkim obrazem i dźwiękiem – przesycone kolorami kadry, które uwieczniono na taśmie Technicolor, perfekcyjnie zgrywają się ze złowieszczą, pełną szeptów, krzyków i tajemniczych odgłosów muzyką zespołu Goblin. „Suspiria” wygląda dzięki temu jak inspirowana „Alicją w Krainie Czarów” baśń przefiltrowana przez wyobraźnię psychopaty. Nicolas Winding Refn zrecenzował ten horror jednym zdaniem – „to najlepszy film do brania kokainy”. W żadnym wypadku nie zachęcamy do sprawdzania prawdziwości tej tezy, ale nie ma wątpliwości, że nawet bez wspomagaczy „Suspiria” zapewni każdemu widzowi jedyny w swoim rodzaju odlot.
Występują: Jessica Harper, Udo Kier, Alida Valli
Wydarzenie numer 42
Wydarzenie numer 43
Wydarzenie numer 44
Wydarzenie numer 45
Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.
W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson stworzyła ciepły, poruszający łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo. Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.
Wydarzenie numer 46
Wydarzenie numer 47
Wydarzenie numer 48
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć. Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.
Wydarzenie numer 49
Wydarzenie numer 50
Wydarzenie numer 51
Zdobywca Oscara® RUSSELL CROWE jako Hermann Göring w ekranizacji wstrząsającej książki „Göring i psychiatra”.
Nagrodzony Oscarem® RAMI MALEK jako psychiatra, który podejmuje psychologiczną grę z człowiekiem współodpowiedzialnym za największe zbrodnie w historii ludzkości. Prawdziwa historia procesu twórców III Rzeszy odpowiedzialnych za śmierć milionów niewinnych ofiar. Porywający pojedynek psychiatry ze zbrodniarzem, przywodzący na myśl pamiętne „MILCZENIE OWIEC”.
Jest rok 1945. Cały świat żyje rozpoczynającym się w niemieckiej Norymberdze procesem nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Prokurator Robert H. Jackson, który jest głównym oskarżycielem z ramienia Stanów Zjednoczonych ma świadomość jak trudnego podjął się zadania. Wie, że główny oskarżony Hermann Göring jest człowiekiem nie tylko bezlitosnym, ale także błyskotliwie inteligentnym, więc uzyskanie jego obciążających zeznań to zadanie ekstremalnie trudne. Młody psychiatra Douglas Kelley otrzymuje więc misję zbliżenia się do Göringa, nawiązania z nim relacji i uzyskania od niego informacji, które będą miały kluczowy wpływ na wynik procesu. Kelley nie zdaje sobie w pełni sprawy jak trudnego podejmuje się zdania. Jego pacjent to cyniczny manipulator, a jednocześnie człowiek do szpiku kości zły i gotowy na wszystko, by chronić własną skórę.
Wydarzenie numer 52
Pulsujące nocnym życiem Tajpej. Trzy kobiety przeprowadzają się do stolicy Tajwanu, aby otworzyć nowy rozdział w życiu: niemająca szczęścia do miłości ani pieniędzy Shu-Fen oraz jej córki – nastoletnia i zadziorna I-Ann oraz diabelnie urocza, kilkuletnia I-Jing. Podczas gdy samotna mama rozkręca na nocnym targu własny stragan z kluskami, I-Ann zamiast studiować dorabia jako dealerka betelu – lokalnego odpowiednika naszych snusów, a I-Jing na własną rękę (dosłownie i w przenośni…) eksploruje zakamarki kuszącego neonami marketu.
W mieście wielkich szans i nie mniejszych rozczarowań tajwańsko-amerykańska reżyserka bierze pod lupę kobiece więzi rodzinne, w których nie brakuje pęknięć, ale też czułości. W efekcie powstał tryskający energią komediodramat o tym, że rodziny się nie wybiera, ale gdybyśmy mogli, to zaprosilibyśmy do niej… surykatkę. I o co chodzi z tą lewą ręką?
Film jest oficjalnym tajwańskim kandydatem do Oscara, a jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu w Cannes i dziś z powodzeniem kontynuuje festiwalową trasę zdobywając nagrody. Krytycy chwalą świadomą, dopracowaną reżyserię, dynamikę dialogów, sposób przedstawienia relacji rodzinnych i świata z perspektywy dziecka – w słodko-gorzki, a momentami tragikomiczny sposób – porównując pod tym kątem „Left-Handed Girl” do „The Florida Project”.
Wydarzenie numer 53
W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze. Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Wydarzenie numer 54
Wydarzenie numer 55
Wydarzenie numer 56
Świąteczna inwazja kiczu z oryginalnymi reklamami vintage W świecie kinowej tandety istnieją filmy złe, bardzo złe i kosmicznie złe. A potem jest „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa”, czyli jedyny film świąteczny, w którym Mikołaj nie tylko rozdaje prezenty - on podbija obce cywilizacje, i to z uśmiechem przyklejonym jak broda z waty. „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa” to dziecko lat 60., kiedy Ameryka żyła obsesją UFO, kosmicznych wyścigów i wizją kontaktu z obcymi cywilizacjami. W tym klimacie powstaje film, który wygląda jak szkolna akademia science fiction: z entuzjazmem, ale bez budżetu i wstydu.
Oglądają ziemską telewizję i zazdroszczą Ziemianom Świętego Mikołaja. Marsjański przywódca uznaje więc, że jedynym rozwiązaniem jest… porwać Mikołaja i zatrudnić go do poprawy morale. Plan jest tak prosty, jak dekoracje tego filmu - czyli bardzo. Mikołaj trafia na Marsa, gdzie ma nauczyć dzieci śmiechu i zapoczątkować świąteczną rewolucję. Na drodze staje mu złośliwy Marsjanin Voldar, robot Torg wyglądający jak pudło po lodówce i seria scen, w których patos miesza się z farsą. Film udaje poważną opowieść o potrzebie radości, ale z takim natężeniem wzniosłości, że można dostać zadyszki.
Wersja AGFA - czyli film z amerykańskimi reklamami vintage
Wydanie AGFA dodaje cały kontekst telewizji lat 60.: reklamy płatków śniadaniowych, zabawek, domowych gadżetów, wszystko z charakterystycznym jingle’owym optymizmem regularnie przerywającym i tak już rozchwianą fabułę.
Bo jest tu wszystko, co kochają wyznawcy złego kina: patos większy niż misja Apollo, kosmici w zielonych rajtuzach, 100% anty-finezji scenograficznej, robot wyglądający jak projekt „Zrób to sam” oraz fabuła, która udaje moralitet o szczęściu, a jest tak naprawdę najdziwniejszym UFO-symbolem świąt w historii kina. Idealne dla: miłośników świątecznego kiczu, filmowych kuriozów, kosmitów w zielonych rajtuzach i każdego, kto uważa, że reklama płatków śniadaniowych z 1964 roku może mieć więcej dramaturgii niż cały film.
tytuł oryginalny: Santa Claus Conquers the Martians
reżyseria: Nicholas Webster SF, komedia, świąteczny | USA | 1964 1 h 29 min
język: angielski
napisy: polskie
Wydarzenie numer 57
Wydarzenie numer 58
Wydarzenie numer 59
Gatunek: Sci-Fi
Reżyseria: Pawło Ostrikow
Scenariusz: Pawło Ostrikow
Zdjęcia: Nikita Kuzmenko
Muzyka: Mykyta Moisejew
Obsada: Wołodymyr Krawczuk, Leonid Popadko, Daria Płachtij, Aleksija Depiker
Data premiery: 2025/09/05
Producenci: Ukraina/Belgia
Rok produkcji: 2024
Czas trwania: 101 min
Język: ukraiński
Napisy: j. polski
Wydarzenie numer 60
Wydarzenie numer 61
Film pokazywany był na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach oraz obsypany został nagrodami i wyróżnieniami. Nominowany jest w 15 kategoriach do tegorocznych Nagród Ariela, meksykańskiego odpowiednika Oscarów.
TYTUŁ ORYGINALNY: No nos moverán
KRAJ | ROK PRODUKCJI | CZAS TRWANIA: Meksyk | 2024 | 99’
GATUNEK: dramat, komedia
JĘZYK: hiszpański
NAPISY: polskie i angielskie
REŻYSERIA: Pierre Saint Martin Castellanos
WYSTĘPUJĄ: Luisa Huertas, Rebeca Manríquez, José Alberto Patiño, Pedro Hernández, Agustina Quinci, Juan Carlos Colombo
Wydarzenie numer 62
“Niech żyje salsa” stał się hitem kolumbijskiego boxoffice’u - uplasował się jako najlepiej oglądany film dokumentalny ostatnich pięciu lat i nominowany jest do tegorocznych Nagród Macondo.
TYTUŁ ORYGINALNY: La salsa vive
KRAJ | ROK PRODUKCJI | CZAS TRWANIA: Kolumbia, USA | 2025 | 103’
GATUNEK: dokument
JĘZYK: hiszpański
NAPISY: polskie i angielskie
REŻYSERIA: Juan Carvajal
WYSTĘPUJĄ: Rubén Blades, Henry Fiol, Willie Rosario, Angel Lebron, Johnny Rodriguez, Luis Eduardo Mulato, Samuel Formell, Francia Elena, Yuleissy Montano, Kevin Santiago Quiñones
Wydarzenie numer 63
Gatunek: Sci-Fi
Reżyseria: Pawło Ostrikow
Scenariusz: Pawło Ostrikow
Zdjęcia: Nikita Kuzmenko
Muzyka: Mykyta Moisejew
Obsada: Wołodymyr Krawczuk, Leonid Popadko, Daria Płachtij, Aleksija Depiker
Data premiery: 2025/09/05
Producenci: Ukraina/Belgia
Rok produkcji: 2024
Czas trwania: 101 min
Język: ukraiński
Napisy: j. polski
Wydarzenie numer 64
Wydarzenie numer 65
“Domingo i mgła” reprezentował Kostarykę na festiwalu w Cannes w 2022 roku w sekcji Un Certain Regard i był kostarykańskim kandydatem do Oscarów. To film o stracie, odkupieniu i sprawiedliwości. Jest nawoływaniem do buntu oraz gorącym pragnieniem zmiany.
TYTUŁ ORYGINALNY: Domingo y la niebla
KRAJ | ROK PRODUKCJI | CZAS TRWANIA Kostaryka, Katar | 2022 | 92’
GATUNEK: dramat
JĘZYK: hiszpański
NAPISY: polskie i angielskie
REŻYSERIA: Ariel Escalante Meza WYSTĘPUJĄ: Carlos Ureña, Sylvia Sosa, Esteban Brenes Serrano, Aris Vindas
Wydarzenie numer 66
Gatunek: Sci-Fi
Reżyseria: Pawło Ostrikow
Scenariusz: Pawło Ostrikow
Zdjęcia: Nikita Kuzmenko
Muzyka: Mykyta Moisejew
Obsada: Wołodymyr Krawczuk, Leonid Popadko, Daria Płachtij, Aleksija Depiker
Data premiery: 2025/09/05
Producenci: Ukraina/Belgia
Rok produkcji: 2024
Czas trwania: 101 min
Język: ukraiński
Napisy: j. polski
Wydarzenie numer 67
Wydarzenie numer 68
Wydarzenie numer 69
Wydarzenie numer 70
“Do nieznanej ziemi” – zdobywca ponad 30 nagród oraz 60 nominacji na festiwalach filmowych, to opowieść o migracji, tęsknocie i desperackiej walce o lepszą przyszłość. Zapraszamy na pokaz specjalny filmu „Do nieznanej ziemi” Mahdiego Fleifela – przejmującego, pełnego napięcia dramatu o dwóch młodych Palestyńczykach, którzy uparcie próbują wyrwać się z tragicznej codzienności i odnaleźć bezpieczne miejsce w świecie, w którym ich los już dawno został przesądzony.
Film Fleifela, który sam urodził się i dorastał w jednym z największych obozów dla Palestyńczyków w Libanie, jest poruszającą opowieścią o doświadczeniu uchodźstwa, która – choć zakorzeniona w palestyńskiej historii – rezonuje znacznie szerzej, dotykając współczesnych wyzwań związanych z przymusową migracją, ceny przetrwania i prawa do życia bez lęku. “Do nieznanej ziemi” pozostaje w widzu na długo po seansie, skłaniając do refleksji nad losem tych, którzy nie mają ani dokąd wrócić ani dokąd uciekać.
Po filmie odbędzie się rozmowa z wyjątkowymi gośćmi, którą poprowadzi Kola Kluczyk - działaczka społeczna, członkini pro-palestyńskiego Kolektywu Bas i oddana sojuszniczka Palestyńskiego Ruchu Oporu.
Spotkanie pozwoli spojrzeć na filmowy dramat przez pryzmat realnych doświadczeń i praktyki pracy organizacji będących na pierwszej linii walki z niesprawiedliwym systemem.
GOŚCIE:
PROWADZĄCA: Kola Kluczyk - działaczka społeczna, członkini pro-palestyńskiego Kolektywu Bas, oddana sojuszniczka Palestyńskiego Ruchu Oporu.
Nidal Hamad - Urodził się w palestyńskim obozie dla uchodźców w Ain El-Hilweh w libanie. Jego rodzice zostali wypędzeni ze swojej ziemi w Galilei w 1948 roku. W wieku 19 lat został poważnie ranny i stracił nogę podczas masakry w obozach palestyńskich Sabra i Szatila dokonanej przez armię izraelską i jej sojuszników w libanie. Członek Związku Pisarzy i Dziennikarzy Palestyńskich. Od kwietnia 2004 roku do 2015 roku był liderem społeczności palestyńskiej w norwegii. Jest redaktorem naczelnym serwisu Al-safsaf.com, pierwszego arabskiego serwisu informacyjnego w norwegii. Jest administratorem grupy „Palestyna po polsku” w serwisie facebook. Były członek kierownictwa Forum od Oceanu po Zatokę i Arabskiego Forum Kultury Mediów. Opublikował w prasie arabskiej tj. portal Al-Mayadeen czy Al-Jazeera setki artykułów o tematyce politycznej, społecznej i literackiej, a także eseje i opowiadania. Niektóre z jego tekstów zostały przetłumaczone na norweski, francuski, włoski, perski, angielski, hiszpański, portugalski, kurdyjski, polski, rosyjski i hebrajski. Brał udział w dużych festiwalach filmowych w berlinie, dubaju, abu dhabi, lipsku, krakowie, oslo i malmo. Wydał czternaście książek o różnorodnej tematyce (reportaże, wspomnienia, poezja, eseje, nowele).
Maria Czuchnowska - od 2016 roku zaangażowana w działania solidarnościowe w Grecji, Serbii, Bośni i Hercegowinie. Od pazdziernika 2021 wraz ze Stowarzyszyszeniem We Are Monitoring zajmuje się dokumentacja sytuacji osób migrujących na granicy polsko-białoruskiej.
Wydarzenie numer 71
Wydarzenie numer 72
Świąteczna inwazja kiczu z oryginalnymi reklamami vintage W świecie kinowej tandety istnieją filmy złe, bardzo złe i kosmicznie złe. A potem jest „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa”, czyli jedyny film świąteczny, w którym Mikołaj nie tylko rozdaje prezenty - on podbija obce cywilizacje, i to z uśmiechem przyklejonym jak broda z waty. „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa” to dziecko lat 60., kiedy Ameryka żyła obsesją UFO, kosmicznych wyścigów i wizją kontaktu z obcymi cywilizacjami. W tym klimacie powstaje film, który wygląda jak szkolna akademia science fiction: z entuzjazmem, ale bez budżetu i wstydu.
Oglądają ziemską telewizję i zazdroszczą Ziemianom Świętego Mikołaja. Marsjański przywódca uznaje więc, że jedynym rozwiązaniem jest… porwać Mikołaja i zatrudnić go do poprawy morale. Plan jest tak prosty, jak dekoracje tego filmu - czyli bardzo. Mikołaj trafia na Marsa, gdzie ma nauczyć dzieci śmiechu i zapoczątkować świąteczną rewolucję. Na drodze staje mu złośliwy Marsjanin Voldar, robot Torg wyglądający jak pudło po lodówce i seria scen, w których patos miesza się z farsą. Film udaje poważną opowieść o potrzebie radości, ale z takim natężeniem wzniosłości, że można dostać zadyszki.
Wersja AGFA - czyli film z amerykańskimi reklamami vintage
Wydanie AGFA dodaje cały kontekst telewizji lat 60.: reklamy płatków śniadaniowych, zabawek, domowych gadżetów, wszystko z charakterystycznym jingle’owym optymizmem regularnie przerywającym i tak już rozchwianą fabułę.
Bo jest tu wszystko, co kochają wyznawcy złego kina: patos większy niż misja Apollo, kosmici w zielonych rajtuzach, 100% anty-finezji scenograficznej, robot wyglądający jak projekt „Zrób to sam” oraz fabuła, która udaje moralitet o szczęściu, a jest tak naprawdę najdziwniejszym UFO-symbolem świąt w historii kina. Idealne dla: miłośników świątecznego kiczu, filmowych kuriozów, kosmitów w zielonych rajtuzach i każdego, kto uważa, że reklama płatków śniadaniowych z 1964 roku może mieć więcej dramaturgii niż cały film.
tytuł oryginalny: Santa Claus Conquers the Martians
reżyseria: Nicholas Webster SF, komedia, świąteczny | USA | 1964 1 h 29 min
język: angielski
napisy: polskie
Wydarzenie numer 73
Wydarzenie numer 74
Wydarzenie numer 75
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
Wydarzenie numer 76
Wydarzenie numer 77
Film "Arcybiskup Lefebvre -
dlaczego?" jest pierwszym zrealizowanym w Polsce dokumentem
fabularyzowanym, podejmującym niełatwą tematykę historii życia arcybiskupa.
To propozycja dla każdego, kto chce głębiej zrozumieć współczesną, trudną
historię Kościoła katolickiego, nie przez pryzmat emocji czy uproszczonych
opinii ale poprzez próbę poznania motywów i kontekstu działań jednej z
najbardziej kontrowersyjnych, a zarazem fascynujących postaci XX wieku.
Zmiany po Soborze Watykańskim II były dla wielu wiernych trudne do przyjęcia.
Ta produkcja filmowa ukazuje ten czas z perspektywy człowieka, który widział w
nich zagrożenie dla Tradycji, a zarazem zmaganie o zachowanie wierności wierze
przodków. To film o odwadze i konsekwencji. Niezależnie od poglądów na
temat arcybiskupa Marcela Lefebvre'a nie sposób nie dostrzec jego determinacji
w obronie tego, co uważał za prawdę.
W dobie licznych podziałów i dyskusji wewnątrz wspólnoty katolickiej film
prowokuje pytania aktualne również dziś, czym jest Tradycja, posłuszeństwo,
jedność i prawda?
"Arcybiskup Lefebvre – dlaczego?" to nie tylko dokument o przeszłości
ale i zaproszenie do rozmowy o wierze, prawdzie, sumieniu i odwadze bycia
wiernym swoim przekonaniom. To film, który nie zostawia obojętnym bo dotyka
spraw najgłębszych.
"Arcybiskup Lefebvre – dlaczego?” powstał w ramach projektu „Filmowe
Życiorysy”. Trwa ponad dwie godziny, będzie można zobaczyć go na pokazach
kinowych w wielu miastach w Polsce. To obraz, który niezależnie od poglądów
warto zobaczyć. Nie po to, by wszystkich przekonywać, ale by nauczyć się
słuchać bo jak pisał Józef Mackiewicz: tylko prawda jest ciekawa.
Reżyseria Anna
Kreczmer i Antoni Wojtkowiak
Biograficzny | Dokument fabularyzowany, 2025, 125'
Spotkanie z twórcami
Wydarzenie numer 78
Wydarzenie numer 79
Wydarzenie numer 80
Wydarzenie numer 81
Wydarzenie numer 82
Wydarzenie numer 83
Wydarzenie numer 84
Sam reżyser tak mówi o swoim najnowszym filmie: „FATHER MOTHER SISTER BROTHER" to w pewnym sensie zaprzeczenie kina akcji. Jego wyciszony styl został świadomie ukształtowany po to, by pozwolić widzowi dostrzec drobne szczegóły – niczym starannie ułożone trzy kompozycje kwiatowe. Współpraca z wybitnymi operatorami Frederickiem Elmesem i Yorickiem Le Saux, znakomitym montażystą Affonso Gonçalvesem oraz innymi stałymi współpracownikami pozwoliła nam wynieść to, co początkowo istniało jedynie jako słowa na kartce papieru do rangi czystego kina.